loader image

Meny

WordPress som intranät

Intranät.

När företag växer ökar behovet av planering och effektivisering i organisationen – vi hjälper er att utveckla ett skräddarsytt system med WordPress som intranät.

Ett intranät för er organisation med WordPress som grund

Många associerar WordPress med vanliga hemsidor, men med rätt setup går det faktiskt utmärkt att använda WordPress som intranät.

När vi utvecklar och konfigurerar intranät i WordPress är det särskilt viktigt för oss med:

  • Inloggningssäkerhet och tvåfaktorautentisering (2FA)
  • Informationssäkerhet
  • Användarvänlighet
  • Integrationer, exempelvis till ert AD

Ett intranät är ett privat nätverk som bara era medarbetare ska komma åt, därför ställer vi hårda krav på säkerhet och 2FA vid inloggningar. Utöver det ställer vi in rätt behörighet för användarna så att informationen på nätverket hanteras, delas och nås på ett säkert sätt.

Förutom den grundläggande säkerheten är det viktigt för oss att systemet är flexibelt, smidigt och användarvänligt. Många användare, framförallt administratörer, har någon gång hanterat WordPress tidigare. Men även för ovana användare är det ganska enkelt att komma igång. WordPress ger oss alltså en ganska låg inlärningströskel och era medarbetare kan ganska snabbt komma igång med intranätet.

För att förenkla registrering och inloggning kan vi även koppla intranätet till ert AD. Alternativt kan vi koppla inloggningen till Google och begränsa inloggningen till e-postadresser med er domän (@domän.se).

 

FAQ

Vilka andra fördelar får jag mer WordPress som intranät?

Det går även att konfigurera WordPress så att ni får ut mer av ert intranät. Ni kan exempelvis använda det som:

Ett projekthanteringsverktyg – organisationer kan förenkla samarbetet mellan personalen genom att lägga till funktioner som diskussionsforum, fildelning samt ärendehantering.

Ett kommunikationsverktyg – ett WordPress intranät kan användas för ökad kommunikation. Det minskar avståndet mellan de anställda samtidigt som det stärker lagandan.

En central hubb – intranätet kan fungera som en plats för personalen att lagra och komma åt företagsnyheter och dokumentation. Här kan även nyanställda komma åt dokumentation för utbildning, videor och checklistor för att lättare orientera sig.

Vilka funktioner i WordPress kan kopplas till intranätet?

Ett bra sätt att komma igång med WordPress som intranät är att börja med de vanligaste funktionerna och se till att säkerheten är på plats. Därtill går det att koppla funktioner som:

  • Delning av dokument
  • Interna nyheter och nyhetsflöden
  • Grupper för att diskutera olika ämnen
  • Integration för videomöten, dokumenthantering (t.ex. Google Drive)
  • Funktioner med inspiration från sociala medier, som att gilla och dela!
Vill ni bygga ett intranät själva?

Om ni vill använda WordPress som intranät kan det vara en god idé att utgå från tillägget BudyPress.

Detta plugin tillåter er att skapa ett digitalt community och har blivit en populär lösning för organisationer som letar efter en smidig intranätslösning. Ni kan anpassa BudyPress enligt er organisation och bland annat hantera registreringar, behörigheter och användarfält.

Ifall ni installerat WordPress på en lokal server och vill begränsa accessen till er sajt, kan ni modifiera htaccess-filen. På så sätt kan du kontrollera vilka användare och avdelningar som har tillgång till innehållet.

Om ni, som många andra organisationer, har ett intranät med direktuppkoppling mot internet rekommenderar vi att ni använder tillägget All-in-One Intranät. Tillägget All-inOne funkar utmärkt att använda ihop med BudyPress som tidigare nämnts.

AiO höjer säkerheten för ert intranät. Med AiO kan ni hålla er sajt helt privat, ställa in omdirigeringar efter att en användare loggat in och automatisk utloggning för inaktiva användare.

Andra WordPress-plugin för intranätet

Gravity Forms – ett tillägg som låter er skapa, hantera och schemalägga medarbetarundersökningar.

Knowledge Base for Documentation and FAQs – ett tillägg som tillåter er att skapa en intern kunskapsbas

Kanban Boards for WordPress – ett tillägg som förenkla projekthantering och samarbete med to-do lists och ärenden.

Hur säkrar jag intranätet och mediebiblioteket?

Det är viktigt att inse att AiO inte skyddar media-mappen från externa användare. Om någon känner till URL:en till en bild eller en fil som ligger på servern, går det fortfarande att komma åt filen utifrån. Det finns emellertid många sätt att skydda media-foldern, tex via PHP-kod som förhindrar tillgången till mappen.

Ni kan även använda tillägget Prevent Direct Access för att förhindra användare och sökmotorer från att komma åt filer som ni laddat upp. Personer utan rätt behörighet kommer helt enkelt att mötas av en 404-sida istället för innehållet.

Relaterade kundcase.

“Både vi och kunden är supernöjda med webben. Bra gränssnitts-programmering och bra i admin, speciellt finessen med att kunna välja färger mm.”

Granath Reklambyrå